Press "Enter" to skip to content

Төрсөн х.ү.ү.г.э.э ч.ө.т.г.ө.р.т худалдсан эр гэнэт…

Найман зуун адуутай Намтай мэргэн гэгч баян адуундаа явж байтал м.а.н.г.а.с эмгэн таараад найман зуун адуугаа өгөх үү, өөрийхөө а.м.и.й.г өгөх үү, эмгэнээ өгөх үү, хүүгээ өгөх үү хэмээн асуудаг. Намтай мэргэн тэгэхэд нь хүүгээ өгөхөөр болдог. Өгөхдөө ээжийнх нь нүдэн дээр өгч чадахгүй тул манайх нүүвэл гурван жилийн газар нүүдэг. Одоо нүүхдээ хүүгийнхээ хамгийн хайртай алтан, мөнгөн а.р.г.а.й.г нь буурин дээрээ х.а.я.а.д нүүнэ, тэрийгээ авахаар ирэхэд нь хүүг минь аваарай гэж хэлдэг.

Ингээд шинэ нутагт дөнгөж очоод байтал хүү нь алтан мөнгөн а.р.г.а.й.г.а.а авахаар буцаж явахаар болдог. Тэгээд ямар морио унаж, ямар хониороо хүнс хийх вэ гэхэд аав нь х.а.м.у.у.т.а.й хар даага унаад, хамгийн туранхай х.о.н.и.о.р.о.о хүнс хий гэдэг. Харин ээж нь найман х.ө.л.т.э.й морио унаад, хамгийн тарган х.о.н.и.о.р.о.о хүнс хийгээд яв гэхэд ээжийнхээ үгэнд орж найман хөлтэй морио унаж, тарган х.о.н.и.о.р хүнс т.ө.х.ө.ө.р.ө.ө.д замд гарна. Ингээд хуучин буурин дээрээ ирэхэд нь м.а.н.г.а.с эмгэн хүлээж суудаг.

(Ганц хүүхэд и.д.э.х гэж бүтэн гурван жил хүлээсэн юм байх даа?) Очоод аргайгаа авах гэтэл морь нь хүний хэлээр “Намайг х.о.т.о.й.н.г.у.у.т ш.а.г.а.й.г.а.а.г.а.а шүүрээд аваарай” гэхэд хүү ч үгэнд нь орж хоёул алтан мөнгөн аргайгаа ш.ү.ү.р.э.э.д з.у.г.т.ж.э.э. М.а.н.г.а.с ч хойноос нь х.ө.ө.с.ө.ө.р найман хөлтэй морины найман х.ө.л.и.й.г нэг нэгээр нь х.а.д.у.у.р.а.а.р т.а.с ш.и.р.в.э.х.э.д морь нь б.и.е.э.р.э.э бэмбэгнэн давхихад тал б.и.е.и.й.г нь ц.а.в.ч.и.н х.а.я.с.а.н.д ц.э.э.ж.э.э.р.э.э цөмцөгнөн д.а.в.х.и.ж, ахиад ц.э.э.ж.и.й.г нь т.а.с.а.л.с.а.н.д толгойгоороо тонтогонон д.а.в.х.и.х аж.

(Х.ө.ө.р.х.и.й морийг э.з.э.н.д.э.э ямар ү.н.э.н.ч гэдгийг харуулахын тулд үнэхээр х.а.р.г.и.с дүрсэлжээ). Ингээд хүү явган г.ү.й.н з.у.г.т.а.ж яваад нэг бухан бяруутай таардаг. Бухан бяруу хүүд “намайг унаад яв” гэхэд хүү бярууг унан з.у.г.т.а.ж явтал м.а.н.г.а.с эмгэн г.ү.й.ц.э.н ирж бярууг т.а.с ш.и.р.в.э.х.и.й.г з.а.в.д.с.а.н.д бяруу нүүр рүү нь б.а.а.ж орхив. М.а.н.г.а.с эмгэн нүүрээ угаах хооронд хүү бярууг унаад нилээн х.о.л з.у.г.т.а.ж амжжээ. Тэгээд явж байтал нүүдлийн замд хаягдсан аавынх нь билүүний хагархай, ээжийнх нь самны хугархай, сэтэрхий тэвнэ байсныг олж авдаг.

Цааш з.у.г.т.а.ж явтал м.а.н.г.а.с эмгэн г.ү.й.ц.э.н ирсэнд хүү ээжийнхээ самны хугархайг мангас руу шидсэнд өнөөх нь битүү хар ширэнгэ болов. М.а.н.г.а.с ширэнгэний цаанаас яаж гарсныг нь асуусанд хүү “нүд амаа у.р.ж, с.о.х.о.л.ж гарлаа” гэсэнд м.а.н.г.а.с н.ү.д амаа у.р.а.а.д, с.о.х.л.о.о.д гарч ирээд х.ө.ө.ж.э.э. Тэгээд дахиад г.ү.й.ц.э.н ирэхэд нь билүүний хугархайгаа м.а.н.г.а.с руу шидсэнд өндөр элгэн хад болж х.у.в.и.р.а.н замыг нь хаав. М.а.н.г.а.с ахиад л Чагаа хүүгээс яаж д.а.в.а.х а.р.г.ы.г асуусанд хүү “хөл гараа х.у.г.а.л.ж давлаа” гэсэнд м.а.н.г.а.с эмгэн мөн л хөл гараа х.у.г.а.л.а.н д.а.в.а.а.д х.ө.ө.ж.э.э.

Тэгээд г.ү.й.ц.э.н ирэхэд нь ээжийнхээ сэтэрхий тэвнийг шидсэнд тэвнэ нь захгүй их далай болов. М.а.н.г.а.с эмгэн мөн л яаж гатлахаа асууна. Хүү ч үхрийн чинээ том чулуу хоёр мөрөндөө үүрээд алхаад гарлаа гэнгүүт м.а.н.г.а.с эмгэн итгээд далай руу орон ж.и.в.ж ү.х.д.э.г. Ингээд д.а.й.с.н.а.а д.а.р.а.а.д амарч суутал өнөөх бухан бяруу маань хүүгээс намайг а.л.а.а.д өгөөч гэж г.у.й.н.а. Хүү а.л.а.х.г.ү.й гэвэл толгой дотор минь нэг ширх загатнуулаад байж суух а.р.г.а.г.ү.й байгаа тул ядаж тэрийг а.л.а.а.д өг гэж г.у.й.х.а.д нь хүү ширхийг а.л.с.а.н.д бухан бяруу ү.х.ж.э.э.

Хүү у.й.л.ж у.й.л.ж байгаад унтаад сэрэхэд өргөө гэртэй, үзэсгэлэнт эхнэртэй, үй түймэн үхэр, хонин сүрэгтэй, ай түмэн адуу, тэмээн сүрэгтэй болсон байдаг. (Хүүг найман настай байхад гурван жилийн газар нүүж явсан, хүү буцаж гурван жил явж хуучин бууриндаа хүрсэн, буцаад хөөгдөж, яарч явсан болхоор гурван жилээс арай хурдан явсан болов уу гэж бодвол 15, 16 орчим настай байхдаа э.х.н.э.р.т.э.й болсон бололтой).

Нэгэнт а.м.ь.д.р.а.л нь д.у.т.а.х г.у.ц.а.х зүйлгүй сайхан болсон тул ээж аавтайгаа уулзахаар гэр рүүгээ очтол аав нь э.з.г.ү.й, ээж нь у.й.л.ж суудаг. Аав нь ээжийг нь үргэлж з.о.в.о.о.д.о.г тухай ээж нь хүүдээ хэлэхэд хүү эхлээд и.т.г.э.д.э.г.г.ү.й боловч аавыгаа ирэхэд нь авдрын ард н.у.у.г.д.а.ж байгаад яриаг нь сонстол аав нь ээжийг нь “нойтон бургас н.о.ц.т.о.л, хуурай бургас х.у.г.а.р.т.а.л” з.о.д.д.о.г.

Тэгэнгүүт нь хүү гарч ирээд “аргай аргай түг, аавын т.о.л.г.о.й хага” гээд аавынхаа т.о.л.г.о.й.г ц.о.х.и.ж а.л.а.а.д, ээжийгээ дагуулаад харьдаг байна. (Багадаа тоглодог байсан аргай нь эхнэртэй болсных нь дараа эцгийгээ а.л.а.х з.э.в.с.э.г нь болжээ хөөрхий. Намтай мэргэн ч гэсэн м.а.н.г.а.с эмгэнийг “м.у.р.и.х” боломж байсаар байхад заавал амлалтаа б.и.е.л.ү.ү.л.э.х гэж з.ү.т.г.э.э.д хүүгээ ү.х.э.л рүү явуулж л байдаг.

Be First to Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

error: Уг контент нь хамгаалагдсан бодно